Forløbet

Vi har mistet – hvad gør vi nu?

Efter et dødsfald er der mange praktiske opgaver og det kan virke overvældende og uoverskueligt.

Kontakt os derfor hurtigst muligt, så vi kan hjælpe jer med overblikket og så jeg kan holde styr på de praktiske opgaver for jer – fra start til slut.

Er afdøde død i eget hjem skal I selv kontakte egen læge/lægevagt, så der kan blive skrevet en dødsattest. Hvis der er tvivl og hvordan og hvorfor
dødsfaldet er sket, så skal politiet kontaktes. Hvis afdøde er på sygehus, hospice eller plejehjem, vil personalet sørge for, at dødsattesten bliver skrevet.

Kontakt Os

Medlem af Danske Bedemænd

Ring døgnet rundt

Vi ringer dig også gerne op

Ring eller skriv til os – bedemanden svarer altid

Når jeg skal hjælpe dig, vil det oftest starte med en telefonisk eller digital kontakt, hvor du beder om min assistance. Her aftaler vi hvor og hvornår vi skal mødes til en samtale.

Samtalen kan foregå i vores forretning i en rolig ramme og jeg kommer også gerne hjem til dig.

Der er mange ting, du skal tage stilling til ved samtalen og som du derefter trygt kan overlade til mig.

Forløbet

Personlig samtale – bedemanden skriver ned

Ved samtalen snakker vi forløbet igennem og laver en aftale for hvad der skal ske.
Udover at give mig oplysninger om afdøde og jer, skal I bl.a. tage stilling til:

  • Bisættelse (kisten kremeres) eller begravelse (kisten sænkes i jorden)
  • Hvor og hvornår ønsker I bisættelsen /begravelsen
  • Kiste (og urne)
  • Tøj, smykker mv.
  • Når afdøde skal lægges i kiste
  • Gravsted mv.
  • Blomster
  • Annonce
  • Gravsten
  • Mindesamvær
  • Andet – f.eks specielle ønsker

Jeg skriver alle aftaler ned til jer, hvor også priser på det aftalte fremgår. Der kan være enkelte priser, som jeg ikke kan oplyse præcist (det kan f.eks. være ved specielle ønsker vedr. blomster m.v.) og vi kan efterfølgende aftale ændringer, der påvirker prisen.

Planlægningen – bedemanden holder styr på opgaverne

Efter vores samtale er jeg i gang med planlægningen. Jeg kontakter f.eks. præst, graver, sygehus, kordegn, blomsterhandler, stenhugger m.fl. Jeg giver jer besked, når der er aftaler på plads og følger løbende op. I skal måske tale med præsten og der kan være andre opgaver I selv ønsker at klare.

Afdøde skal lægges i kiste og køres i kapel. Det kan være fra eget hjem, plejehjem, hospice eller sygehus. Til samtalen har vi bl.a. aftalt, om I ønsker at se afdøde i kisten, om vi skal ”synge ud” efter gammel tradition og der kan være andre ønsker.

Jeg tager mig af det administrative. Jeg anmelder bl.a. dødsfaldet til begravelsesmyndigheden og sørger for at ansøge om begravelseshjælp m.v. – alt sammen noget vi har snakket om og aftalt ved samtalen.

Højtideligheden – bedemanden har overblikket

Den højtidelighed, som vi sammen har fundet rammerne for, skal nu holdes. Hvad enten det er en bisættelse eller begravelse fra en kirke eller et kapel, eller en borgerlig handling, så vil det være kisten og afskeden med afdøde, der er i centrum.

I kirken/kapellet leder præsten jer igennem højtideligheden og der vil være tale, bøn og sange, som I sammen har valgt.

Hvis afdøde ikke var medlem af folkekirken, så kan man afholde en borgerlig handling. D.v.s. at I selv står for hele ceremonien i f.eks. kapellet.

Vi hjælper med vejledning og forslag til en god ramme for en ceremoni. Vi aftaler forud, hvor meget bedemanden skal deltage og stå for.

Den allersidste afsked tages enten ved kisten i kirke/kapel, ved graven eller ved rustvognen.

Efter højtideligheden har I måske inviteret gæsterne med til mindesamvær.

Lige meget hvilken højtidelighed det er, så er I garanteret, at bedemanden er til stede, er behjælpelig, har overblik og kan være en ekstra støtte i den svære stund.

Hvad så nu? - Bedemanden runder af

Efter bisættelsen går der lidt tid, inden urnen er klar til nedsættelse. I afventer måske også en gravsten. Det er ved at være tid til urnenedsættelse, som aftales med kirkegården ell. lign.

I vil modtage en regning fra os, for den aftale, vi har indgået ved samtalen i starten af forløbet, med de rettelser vi evt. sammen har aftalt undervejs.

Der kan være begravelsesomkostninger, hvor I modtager regning direkte fra f.eks. restaurant, kirkegård og der kan være andre ting, I selv har betalt undervejs. Dette vil også være noget, vi har aftalt og skrevet ned til samtalen.

Efter forløbet, kan du også have spørgsmål, som presser sig på. Det kan være vedr. henvendelse fra skifteretten, Udbetaling Danmark m.fl.

Du er altid velkommen til at kontakte os – så vi kan hjælpe dig på tlf. 5577 0020

Kontakt Os

Hvis du har brug for hjælp til kunne rumme sorgen, så kan du f.eks. prøve at kontakte Sorglinjen:
www.sorgcenter.dk

Hvad siger vores familier?

Herfra skal kun lyde de bedste anbefalinger.
vi er yderst tilfredse med Penilles måde at klare tingene på.

Steen

”Jeg kan varmt anbefale Pernille som bedemand. Hun var sød, smilende, hjælpsom, professionel og fuld af empati ved min mors død/bisættelse.
Det hele forløb uden problemer og det var en smuk oplevelse i en svær tid.
En stor TAK til Pernille.”

Mimi

”Hele forløbet var præget af respekt og stor empati. Vi var trygge og blev godt informeret af Pernille, som gav sig tid til at lytte og vejlede.
Det var en stor hjælp, at kunne overlade alt det praktiske til bedemanden.”

Christian

Alt blev håndteret med ro og værdighed – tak for hjælpen

Kirsten

”Alt gik som vi ønskede.

Stor tak til Pernille, som tog sig af alt på en sød og venlig måde”

Stefan

”Vi var meget tilfredse. Der var god service og alle aftaler blev overholdt.
Pernille leverede et rart og professionelt stykke arbejde.
Vi vil helt klart anbefale dig.”

Morten

”Hvor heldig havde jeg lov til at være, da Pernille Wolder viste sig at være bedemand, ceremonileder, og forsanger i én og samme person, så tusind tak for det. Uden hende var den borgerlige ceremoni i kapellet ikke blevet så smuk, som den blev.”

Inger Marie